2018/05/11

Κερδοσκοπούν με τα καύσιμα

Δεν πρόλαβε να καταγραφεί στους ηλεκτρονικούς πίνακες η αύξηση της παγκόσμιας τιμής του πετρελαίου μετά την ανακοίνωση της αποχώρησης των ΗΠΑ από τη συμφωνία με το Ιράν και στα σημεία πώλησης βενζίνης στην Ελλάδα αναγράφηκαν αυξημένες τιμές στα καύσιμα, λες και οι Έλληνες βενζινοπώλες ήταν σε online σύνδεση με το οβάλ γραφείο του Ντόναλντ Τραμπ.

Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο, αλλά όλως περιέργως ποτέ δεν παρουσιάστηκε τοαντίθετο φαινόμενο. Να υπάρχουν, δηλαδή, τέτοια ανακλαστικά όταν πέφτουν οι τιμές του «μαύρου χρυσού».

Είναι γνωστό πως τα καύσιμα που καταναλώνονται αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα προέρχονται από διυλιστήρια που έχουν κλείσει τις παραγγελίες τους στην παγκόσμια αγορά εδώ και μήνες. Ως εκ τούτου, τόσο οι ιδιώτες βενζινοπώλες όσο και τα διυλιστήρια θα έπρεπε να προμηθεύουν την αγορά σε τιμές που έχουν καθοριστεί από αυτές τις παραγγελίες. Τελικά, συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο.

Παρουσιάζεται, δηλαδή, το φαινόμενο της αυτόματης αύξησης των τιμών για τις παραγγελίες που πρόκειται να δοθούν στο μέλλον. Με λίγα λόγια, διυλιστήρια και βενζινοπώλες κερδοσκοπούν πάνω στην τιμή των καυσίμων, έχοντας αγοράσει φθηνότερα και πουλώντας ακριβότερα.

Αυτός που εισπράττει τις επιπτώσεις από την κερδοσκοπία αυτή είναι δυστυχώς και πάλι ο καταναλωτής, ο οποίος καταβάλλει στο βενζινάδικο την τρίτη υψηλότερη τιμή στην Ευρώπη στην αγορά καυσίμων. Με μία διαφορά. Ο Έλληνας καταναλωτής δεν απολαμβάνει την τρίτη θέση στην κατάταξη του βιοτικού επιπέδου στην Ευρώπη αλλά μία από τις τελευταίες. Συν τοις άλλοις, ο Έλληνας καταναλωτής επιβαρύνεται από έναν υπέρογκο φόρο κατανάλωσης επί του καυσίμου προκειμένου να χρηματοδοτήσει για άλλη μία φορά και με έναν άλλο τρόπο τα πλεονάσματα που παρουσιάζει η ελληνική οικονομία μέσω της φορολόγησης.

Πρόκειται για έναν εφιαλτικό φαύλο κύκλο τον οποίο βιώνει ο Έλληνας πολίτης. Η πρόσφατη αύξηση της τιμής των καυσίμων σε τέτοιο βαθμό δίνει και τη χαριστική βολή σε μία αγορά η οποία ούτως ή άλλως ήταν και είναι βεβαρημένη την τελευταία δεκαετία.

Προκαλεί σοβαρό πρόβλημα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και αφαιρεί από τον Έλληνα πολίτη-καταναλωτή άλλο ένα κομμάτι από τη λεγόμενη κατ' ευφημισμό «αξιοπρεπή ζωή», αφού δεν του επιτρέπει να χρησιμοποιεί το μέσο που διαθέτει για δύο βασικούς σκοπούς: για να μεταβαίνει στην εργασία του και για να απολαμβάνει τις ώρες της σχόλης με την οικογένειά του.

Δείτε τα αποτελέσματα-ισολογισμούς των ελληνικών διυλιστηρίων και των εταιρειών διακίνησης πετρελαιοειδών και θα πειστείτε. Μιλάμε για υπερκέρδη, την ώρα που ο καταναλωτής βαριανασαίνει και δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις ανατιμήσεις. Βεβαίως, ουδείς κάνει λόγο για τα ανωτέρω. Επιχειρείται, μάλιστα, να παρουσιαστεί η δυσανάλογη αύξηση της τιμής στα καύσιμα στην Ελλάδα ως ομαλό επιφαινόμενο από τη διεθνή αύξηση της τιμής του «μαύρου χρυσού». Καλούνται οι αρμόδιοι υπουργοί και οι γενικοί γραμματείς των αντίστοιχων υπουργείων να εξηγήσουν στον καταναλωτή το πώς διαμορφώνεται η τιμή αυτή και γιατί πλουσιότερες χώρες με εξαιρετικό βιοτικό επίπεδο, που έχουν πολίτες με υψηλά ημερομίσθια, καταβάλλουν στην αντλία του βενζινάδικου χαμηλότερη τιμή.