2019/05/15

Μεγάλη ανατροπή στην κινητή τηλεφωνία από σήμερα - Τι αλλάζει σε κλήσεις και μηνύματα

Mεγάλη μείωση των χρεώσεων για διεθνείς τηλεφωνικές κλήσεις εντός της ΕΕ τίθεται σε εφαρμογή από σήμερα, 15 Μαΐου 2019.

Οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι είναι πλέον υποχρεωμένοι να εφαρμόσουν νέες και πολύ χαμηλότερες χρεώσεις για κλήσεις που κάνουν οι οικιακοί καταναλωτές προς άλλες χώρες εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης, συμπεριλαμβανομένων των χωρών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Νορβηγία, Λίχτενσταϊν και Ισλανδία).

Ηδη η Κομισιόν έχει καθορίσει από τον περασμένο χρόνο ότι το ενιαίο ανώτατο κόστος των διεθνών τηλεφωνικών κλήσεων από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο σε άλλο κινητό ή σταθερό τηλέφωνο χώρας εντός της ΕΕ θα ανέρχεται πλέον σε 0,19 ευρώ ανά λεπτό ομιλίας, ενώ το κόστος της αποστολής των σύντομων γραπτών μηνυμάτων (SMS) θα είναι 0,06 ευρώ (δεν αφορά τις υπηρεσίες MMS - γραπτά μηνύματα που περιλαμβάνουν εικόνα ή βίντεο).

Στις τιμές αυτές θα προστίθεται ο ΦΠΑ, ο οποίος θα εξαρτάται από το κράτος - μέλος του φορέα εκμετάλλευσης (εταιρεία τηλεφωνίας) του καλούντος. Στην Ελλάδα ο ΦΠΑ για την τηλεφωνία ανέρχεται στο 24%. Ωστόσο, μόνο στη χώρα μας ισχύει και το τέλος τηλεφωνίας, το οποίο κυμαίνεται ανάλογα με το πλήθος των κλήσεων, επί του οποίου προστίθεται ο ΦΠΑ (δηλαδή, επιβάλλεται φόρος πάνω σε άλλον φόρο!).

Στο πλαίσιο εφαρμογής του νέου μέτρου, η Κομισιόν εξέδωσε ανακοίνωση με ερωτήσεις και απαντήσεις για τις ανώτατες τιμές στις κλήσεις εντός ΕΕ.

Πόσο θα μειωθούν οι τηλεφωνικές κλήσεις και η αποστολή SMS από μια χώρα της ΕΕ σε άλλη;

Παράδειγμα: Η Μαρία ζει στην Ιταλία και η κόρη της εργάζεται στο Βέλγιο. Συνήθως καλεί την κόρη της στο τηλέφωνο για περίπου δύο ώρες τον μήνα. Η κλήση από δίκτυο σταθερής τηλεφωνίας και με εθνικό ιταλικό πρόγραμμα σύνδεσης θα κόστιζε 0,89 ευρώ ανά λεπτό κλήσης, πράγμα που σημαίνει ότι η Μαρία θα δαπανούσε κάθε μήνα περίπου 105 ευρώ. Με τους νέους κανόνες, θα καταβάλλει κατ' ανώτατο όριο 0,23 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) ανά λεπτό κλήσης, συνεπώς κατ' ανώτατο όριο 27 ευρώ για την ίδια διάρκεια κλήσεων! Το ποσό αυτό είναι τέσσερις φορές μικρότερο από το προηγούμενο και συνεπάγεται συνολική εξοικονόμηση 78 ευρώ κάθε μήνα.

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ των διεθνών κλήσεων και της περιαγωγής;

Η περιαγωγή είναι η υπηρεσία που παρέχεται όταν χρησιμοποιεί κάποιος το κινητό του τηλέφωνο ταξιδεύοντας σε άλλη χώρα. Υπενθυμίζεται ότι από τις 15 Ιουνίου του 2017 οι πολίτες της ΕΕ μπορούν να έχουν περιαγωγή σε εγχώριες τιμές όταν ταξιδεύουν εντός της ΕΕ. Οι πολίτες χρησιμοποιούν ήδη τα κινητά τους τηλέφωνα στο εξωτερικό εντός της ΕΕ χωρίς επιπλέον επιβάρυνση.

Οι διεθνείς κλήσεις και τα μηνύματα SMS (οι λεγόμενες ενδοενωσιακές επικοινωνίες) είναι οι κλήσεις σε τηλεφωνικό αριθμό άλλης χώρας της ΕΕ με εγχώριο κινητό ή σταθερό τηλέφωνο, ενώ οι καταναλωτές βρίσκονται στη χώρα τους. Επισημαίνεται ότι από τη στιγμή που βρίσκεται κανείς στο εξωτερικό οι κλήσεις του είναι κλήσεις περιαγωγής και υπόκεινται στους κανόνες της ΕΕ για την περιαγωγή.

Σε ποιες χώρες ισχύουν οι νέοι κανόνες;

Στις 28 χώρες της ΕΕ: Αυστρία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρος, Τσεχία, Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λετονία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Κάτω Χώρες, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβενία, Σλοβακία, Ισπανία, Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο κανόνας θα ισχύσει για όλους;

Το όριο της ανώτατης τιμής ισχύει μόνο για προσωπική χρήση, δηλαδή για ιδιώτες πελάτες. Οι εταιρικοί πελάτες αποκλείονται από την εν λόγω τιμολογιακή ρύθμιση.

Υπάρχουν περιορισμοί στη χρήση λεπτών ομιλίας ή μηνυμάτων SMS;

Οχι, δεν υπάρχουν όρια.

Πώς θα ενημερωθούν οι πολίτες της ΕΕ στις 15 Μαΐου για τις νέες τιμές;

Οι φορείς εκμετάλλευσης που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην ΕΕ υποχρεούνται να ανακοινώσουν τις νέες χρεώσεις με τρόπο που θα επιλέξουν οι ίδιοι (π.χ. μέσω SMS ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου).

Τι θα συμβεί στην περίπτωση των πακέτων υπηρεσιών;

Εάν οι καταναλωτές διαθέτουν πακέτο που περιλαμβάνει καθορισμένο όγκο διεθνών κλήσεων και SMS εντός της ΕΕ σε προκαθορισμένη τιμή, τότε δεν εφαρμόζεται το ανώτατο όριο τιμών. Ωστόσο, εάν οι καταναλωτές θεωρούν ότι το πακέτο τους δεν προσφέρει πλέον την καλύτερη σχέση ποιότητας / τιμής, μπορούν να ζητήσουν τη χρέωση ανά λεπτό για τις ενδοενωσιακές κλήσεις και τα μηνύματα SMS.