2019/04/12

Αποκάλυψη: Η ισχυρή έκρηξη που βύθισε το δεξαμενόπλοιο και ρύπανε τον Σαρωνικό φαίνεται ότι προκλήθηκε από τρίτους, αφού το πλοίο πληρούσε όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας

Η ισχυρή έκρηξη που βύθισε το δεξαμενόπλοιο και ρύπανε τον Σαρωνικό φαίνεται ότι προκλήθηκε από τρίτους, αφού το πλοίο πληρούσε όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας - Σε διαδικαστικό κυκεώνα οι αποζημιώσεις.

Μια ισχυρή έκρηξη στη δεξιά πλευρά του πλοίου ευθύνεται, σύμφωνα με πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), για τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» τον Σεπτέμβριο του 2017

Ουσιαστικά δηλαδή δεν πρόκειται για ναυτικό ατύχημα αλλά για δολιοφθορά. Ποιοι, όμως, και
γιατί βύθισαν το «Αγία Ζώνη ΙΙ» και πώς στήθηκε το όλο σκηνικό; Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα δεν έχουν μέχρι στιγμής δοθεί στα γενικά συμπεράσματα του πορίσματος του ΕΜΠ, όπου υπογραμμίζεται ότι όλα τα στοιχεία «παραπέμπουν σε εκρηκτική φόρτιση».

Το πόρισμα των 330 σελίδων που συνέταξε το Τμήμα Ναυπηγικής και Τεχνολογίας του Πολυτεχνείου συμπεριλήφθη πριν από μερικές ημέρες στην ογκωδέστατη δικογραφία που έχει σχηματιστεί από την Εισαγγελία Πειραιά και ουσιαστικά συμπληρώνει τις διαπιστώσεις του Γ’ Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων ότι πίσω από το ναυάγιο του πλοίου στο βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου του Πειραιά κρύβεται δολιοφθορά.

Τι λέει το πόρισμα

Η επιστημονική ομάδα του ΕΜΠ επισκέφθηκε το ναυάγιο και στη συνέχεια μελέτησε αναλυτικά όλα τα στοιχεία βάζοντας στο μικροσκόπιο και την παραμικρή λεπτομέρεια. Το «Αγία Ζώνη ΙΙ» είχε αγκυροβολήσει φορτωμένο με 2.194 τόνους μαζούτ και 340 τόνους ντίζελ. Τα ξημερώματα της 10ης Σεπτεμβρίου του 2017 -και συγκεκριμένα 20 λεπτά μετά τη 01.00- ύστερα από έναν περίεργο θόρυβο που ακούστηκε στη δεξιά λαμαρίνα πήρε κλίση προς τα δεξιά και μία ώρα αργότερα άρχισε να βυθίζεται. Οι δύο ναυτικοί που επέβαιναν εκείνη την ώρα στο πλοίο βούτηξαν στα νερά του Σαρωνικού για να σωθούν -ευτυχώς- υπό καλές καιρικές συνθήκες και τρεις ώρες αργότερα το πλοίο βυθίστηκε.

«Από όλες τις εκθέσεις επιθεωρήσεως καθώς και τα πιστοποιητικά του πλοίου που ελέγχθηκαν ουδεμία έλλειψη ή παρατυπία δεν εντοπίστηκε. Το πλοίο συντηρείτο ενδελεχώς και ήταν αξιόπλοο», αναφέρεται στο πόρισμα του Πολυτεχνείου. Παράλληλα, όπως διαπιστώνουν οι ειδικοί, «με βάση τα αποτελέσματα των εκ του σύνεγγυς επιθεωρήσεων, απορρίπτεται η πιθανότητα να κατακλύστηκε το μηχανοστάσιο του πλοίου από διαρροή λόγω φθοράς στο δίκτυο θαλάσσης του πλοίου ή στα ελάσματα των πλευρών και του πυθμένα. Επίσης αποκλείστηκε και η πιθανότητα κατάκλυσης του μηχανοστασίου λόγω λειτουργίας των αντλιών θαλάσσης του πλοίου».
Επικεντρώνοντας στο σημείο του ρήγματος που προκάλεσε τη βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ», οι επιστήμονες διαπιστώνουν ότι «από τα ευρήματα της μελέτης των ελασμάτων του μεγάλου ρήγματος στη δεξιά πλευρά του πλοίου και από συγκριτική αντίστοιχη μελέτη υλικού από έλασμα ευρισκόμενο μακριά του ρήγματος αυτού, συμπεραίνεται πως η επίμαχη περιοχή φέρει χαρακτηριστικά αστοχίας που σχετίζονται με θραύση εξαιτίας πολύ μεγάλου ρυθμού παραμόρφωσης των ελασμάτων της, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από μελέτη της διεθνούς βιβλιογραφίας».

Στη σελίδα 328 του πορίσματος οι συντάκτες περιγράφουν τι διαπίστωσαν στο σημείο του ρήγματος και καταλήγουν στο τελικό συμπέρασμα. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, «εγκάρσιες άνισες παραμορφώσεις των τμημάτων των ελασμάτων εκατέρωθεν μιας ρωγμής προς το εσωτερικό του πλοίου. Ψαθυρές αστοχίες, τόσο κατά μήκος συγκολλήσεων όσο και ανυποστήρικτων ελασμάτων, μέσω εμφάνισης ευθύγραμμων ρωγματώσεων. Δημιουργία λωρίδων υλικού, δημιουργία αυτόνομων θραυσμάτων, απομείωση πάχους των ελασμάτων και αύξηση της σκληρότητας του υλικού τους. Παραμόρφωση κόκκων υλικού και σημαντικές αλλαγές στη μικροδομή μέσω της εμφάνισης χαρακτηριστικών ζωνών αδιαβατικής διάτμησης (λευκές ζώνες). Η ταυτόχρονη παρουσία των παραπάνω ευρημάτων στις επιφάνειες αστοχίας, σύμφωνα με όσα γνωρίζουν οι συγγραφείς της παρούσας έκθεσης, παραπέμπει σε εκρηκτική φόρτιση. Μετά από τη μελέτη της ευστάθειας και της κατάκλυσης του πλοίου προέκυψε ότι αυτό βυθίστηκε μετά από τη δημιουργία ρήγματος μέσω του οποίου κατακλύστηκαν οι δεξιές πλευρικές δεξαμενές έρματος No3 και No4, με αποτέλεσμα το πλοίο να λάβει κλήση 25.780 και έμπρυμνη διαγωγή 1.308 m. Λόγω της κλίσης και της διαγωγής του πλοίου εισήλθε νερό από το πρυμναίο φινιστρίνι της δεξιάς πλευράς, το οποίο εν συνεχεία οδηγήθηκε εντός του μηχανοσταστασίου το οποίο και κατέκλυσε. Μετά την κατάκλυση και του μηχανοστασίου, το πλοίο έχασε παντελώς την ευστάθεια του και βυθίστηκε».